söndag 22 maj 2016

Ofrivillig städning

Idag när jag kom hem så såg jag relativt omgående att en av de små fyrfota vännerna i hushållet hade protesterat över några timmars ensamhet genom att hetsäta torrfoder. Detta hade i sin tur resulterat i att densamma sedan mått dåligt på ena mattan i vardagsrummet. Efter att ha städat undan den lilla prydliga högen så såg jag mig omkring och kontrollerade även den andra mattan i vardagsrummet för att säkerställa att inga fler högar fanns även på den. Det är lite märkligt hur katter inte kan sätta sig på ett tomt golv och må dåligt utan liksom måste uppsöka en matta fortast möjligt så snart den inser att den är på väg att kräkas.

Efter att ha pysslat runt lite, druckit kaffe och satt igång några av hushållets maskiner så att de kunde jobba på elräkningen så tänkte jag passa på att vila lite medan maskinerna jobbade klart. Kände nämligen inte att jag kunde göra så mycket mer för att få räkneverket i elmätaren att snurra så mycket fortare. Gick upp på övervåningen och insåg då hur dumt det varit av mig att inte kontrollera att någon av de små fyrfotingarna inte även lämnat spår där. För det finns faktiskt mattor i alla våra sovrum! Såklart var även en av dem uppmärkt med spår av hetsätningen. Så, det var bara att gå ner igen och plocka fram rengöringsmedelel och trasa. Behövde även ta fram dammsugaren vilket i och för sig skulle göra susen för räkneverket på elmätaren, men jag hade faktiskt tänkt avvakta lite med att rasta den lilla svarta, men ibland behöver man frångå sina planer. Själva framtagande av den lilla svart ur städskåpet blev inte helt lyckat. Eller jo, den kom fram men inte utan att få med sig en helt ny flaska med såpa som stod lite på sniskan. Korken på flaskan sprack och gick sönder och hällde ut en skaplig mängd såpa på mitt köksgolv. Har alltid trott att ett städskåp innebär förvaring av diverse städartiklar och diverse annat och inte haft en aning om att det städar åt en. Fast skåpets och kanske mest såpans form av städning är inte direkt någon form av städning jag tror jag föredrar. Eftersom räckvidden utanför skåpet inte är särskilt stor och städningen blir fläckvis högintensiv, med tanke på mängden såpa som läckte ut, så tror jag att jag föredrar att även fortsättningsvis endast använda städskåpet för förvaring och hellre städar själv.



Nu hade jag lite tur eftersom jag inte hunnit gå bort med den gamla flaskan såpa till källsorteringen så jag kunde enkelt få bort resterna från den nya flaskans kork och sätta dit locket från den gamla flaskan. Mattan blev, efter att såpan i köket torkats upp, rengjord och hela övervåningen blev även dammsugen innan det blev något vila av. Men nedervåningen är kvar, och jag har inte orkat bemöda mig med att ställa in den lilla svarta i skåpet igen så den får stå i hallen ett tag så att den kan spana efter alla elefanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar