lördag 23 november 2019

Sovmorgon

Under middagen på fredagar brukar vi gå igenom om det är något särskilt som behöver göras under helgen. Eller om det är någon som har något särskilt önskemål om något. Sedan brukar en kort utvärdering göras av ork, energi och lust och så utgår vi ifrån det. Igår var det inte mycket som avhandlades under middagen. Jag fick dock fram att jag behövde ta sovmorgon, eller snarare som jag mer uttryckligen sa, jag behövde sova ut. Då föll tankarna på vad samma sak heter på engelska, sleep in, vilket vi samtliga runt bordet kunde enas om var lite lustigt. Om man skulle säga sleep out på engelska så blir det något helt annat och jag vill definitivt inte sova utomhus då jag är rätt bekväm av mig. Det blir snudd på lika tokigt om man direktöversätter från engelska till svenska och säger att man vill sova in. För har man lite livlig fantasi så kan man få sova in till somna in och det vill jag absolut inte göra för jag är inte på långa vägar klar med mitt liv. Så småningom kunde vi ändå enas om att jag behövde sovmorgon för mina tankar var klart krokigare än vanligt. 

Jag gick och la mig i skaplig tid. För att vara en kväll när man är ledig dagen efter. Andra skulle eventuellt kunna vilja påskina att det var lite sent men för mig var det en hyfsad tid ändå. Mr T gjorde mig sällskap i sängen och Mr S vaktade på golvet så att jag inte skulle försöka gå upp för tidigt på morgonen. Mr T hade en del att förtälja innan vi till slut kunde enas om var i sängen vi skulle sova. Vaknade sen 6:43. Bestämde mig för att det var alldeles för tidigt för att gå upp så jag vände mig om och somnade om. Vaknade sedan vid 9:37. Ansåg att det var en klart mer human tid att gå upp vid, en ledig lördag, så jag kurade ihop mig en kort stund innan jag bestämde mig för att toffla ner till köket. Konstaterade innan jag lämnade sängen att jag måste ha sovit vilt då jag med bestämdhet vet att jag gick och la mig på ena sidan, men när jag vaknade var jag på andra sidan och med ett annat täcke. Grunnade lite kort över om orsaken var att jag ånyo försökt bädda sängen medan jag fortfarande sov i den. Lämnade det dock snabbt därhän då jag i alla fall kom ur sängen. När jag kom ner till köket visade klockan på kaffebryggaren 11:22. Gnuggade mig i ögonen och plirade misstroget mot kaffebryggaren samtidigt som jag sträckte mig efter telefonen som brukar vara mer pålitlig. När det kommer till tid i alla fall. Telefonen höll till min förfäran med kaffebryggaren om tiden på dygnet. Efter att jag samlat ihop mig lite så fick jag igång kaffebryggaren och utfodrade de små svältande fyrfotingarna. Funderade lite kort över om jag skulle äta lunch istället för frukost men kom raskt fram till att just på helgerna uppskattar jag att få sitta en stund i lugn och ro med frukosten så det fick bli det trots den lite sena tiden. 

Vissa skulle säkerligen vilja påstå att jag förmodligen behövde sova så länge men när jag sover länge brukar det resultera i att jag är lite lätt trasig under dagen. Denna dag har inte varit något undantag. Städningen som jag borde ha gett mig i kast med har än så länge endast resulterat i att en taklampa har blivit rengjord. Lampan blänker förvisso fint men det tar inte bort det faktum att vi har elefantembryon under trappen. Får nog ställa en väckning imorgon så att inte hela dagen blir alldeles skev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar