måndag 1 oktober 2018

Plastburkar

Varje hushåll har förmodligen sin alldeles egna relation och sitt eget förhållningssätt till plastburkar. Eller det gäller väl inte hushållen i sig, utan mer de boende. Det förekommer även fall där de boendes åsikter går isär lite också. Ibland kan känslorna kring plastburkarnas vara eller icke vara även bli skapligt starka vilket i sin tur till och med kan skapa vissa häftiga diskussioner.

Det finns oändligt många användningsområden för plastburkar men i vårt lilla hushåll används de mest till matlådor och kortsiktig förvaring av lite udda matrester. Den kortsiktiga förvaringen beror på att maten inte överlever så länge för att den oftast äts upp. Om den av någon anledning inte förtärs så får den sig en promenad bort till soptunnorna istället och efter att den har hamnat där behöver ingen grunna över om de vill ha den eller ej. Maten alltså, plastburkarna diskar och sparar vi.


Så här ser vår plastburkslåda i vårt kök ut. Den innehåller även påsklämmor för jag har inte hittat någon bättre placering för dem. Jag kan även känna att de hör ihop lite grann, eftersom de också är av plast, så för mig känns det ändå lite logiskt att de får husera tillsammans. Våra burkar används ofta till ungefär samma sak. De runda får följa med yngsta sonen till skolan efter att de har fyllts på med äppelbitar på morgnarna. De vita, de som lyser lite mer vitt än de andra, brukar användas till färdiga matlådor. Till de burkarna så finns det lock med grå eller röd kant på. Vid användandet av de grå locken markerar det att matlådorna i kylskåpet är mina. Sönerna har tagit till sig detta med besked, förmodligen för att de någon gång har gjort misstaget att upp min lunchlåda. Nu är det inte så att jag missunnar mina barn att få äta mat men ibland okynnesäter de och då anser jag att de kan välja något annat än det jag har tänkt inmundiga till lunch efterföljande dag. Jag har blivit informerad om att sönerna har tagit så hårt på detta att de grå locken inte får användas av någon annan än mig. Även om jag inte ens är hemma. Det i sin tur kan skapa lite lätt förvirring för den som försöker använda fel lock. För det kan troligen te sig lite märkligt, att med besked få reda på, att de grå locken endast är mammas! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar