måndag 6 juni 2016

Att sola eller inte sola, det är frågan....

Det har varit vackert väder och ledigt i några dagar och en av dessa fick jag för mig något så urbota dumt som att jag skulle försöka börja åtgärda min vintervita kropp med lite solbränna. Eller endast bränna är väl mer korrekt vad det brukar bli för solen och jag är varken helt kompatibla eller överens om hur den ska sprida sina strålar och ge mig en gyllenbrun jämn fin färg. Några fräknar brukar det i och för sig kunna bli mellan de röda fläckarna och de extra vita strecken men jag är inte helt övertygad om att jag är en sådan person som egentligen ser så mycket piggare och fräschare ut som solbränd. Nåväl jag hade som vanligt vid denna tid på året förträngt lite av min extrema oentusiasm inför solande och tog fram en filt, en kudde, en bok och solglasögon. Letade efter det fram en bikini och tråcklade mig in i densamma. Lyckades faktiskt knyta ihop alla olika snören och liknande på rätt ställen och kände mig skapligt nöjd.

Jag la mig så ner på filten på min lilla ogräsplätt och slog upp boken. Blev nästintill omgående påmind om att det här inte var en av mina favoritsysselsättningar. Försökte ändå läsa förordet i boken och efter att ha försökt läsa de första meningarna tre eller fyra gånger utan att verkligen ha läst ett enda ord så tänkte jag att musik kanske skulle hjälpa. Gick därför in och hämtade mobilen och hörlurarna. Efter en stunds letande hittade jag en lista jag kunde tänka mig att lyssna på. Gjorde ett nytt försök till att läsa förordet i boken och det gick inte särskilt mycket bättre denna gång. Insåg att jag helt enkelt inte var sugen på att läsa och att det var det som var problemet och inte boken i sig. La ifrån mig boken och vände på mig för att endast lyssna på musik. Efter några sekunder kom jag på att hörlurarna gjorde ont när jag hade dem i örat som jag låg på. Hade bara en hörlur i vardera örat så jag hade inte försökt få in båda i ett öra, för det förstår även jag skulle vara förutom skapligt obekvämt nästintill omöjligt, men jag försökte avgöra om det var mer obekvämt på ena eller andra örat. Trixade och fixade lite en stund men det slutade med att jag konstaterade att en hörlur fick räcka om jag inte skulle ha sönder antingen hörluren eller mitt ena öra. Det förträffliga med att bara lyssna på musik var ju det att jag kunde ha lite koll på tiden också eftersom jag kunde räkna antalet låtar. Hann igenom en och en halv låt och började ha långtråkigt. Började kika runt lite på telefonen och fick relativt snabbt upp en varning om att batteriet höll på att ta slut. Åtgärdade det genom att gå in och hämta förlängningssladd och laddare för utan mobilen som sällskap så förstod jag att jag inte skulle bli långvarig på filten. Och om nu solen skulle ha en minsta lilla chans att hinna åtgärda min vita lekamen så behövde den förmodligen lite mer än sju minuter vilket förmodligen var den tid den haft på sig hittills mellan allt mitt springande fram och tillbaka. Väl tillbaka på filten med mobil som laddades och denna gång båda hörlurarna i öronen så kom jag på att jag var törstig. Det var alltså bara till att gå in igen. Väl inne i köket hittade jag en flaska mineralvatten som jag tog med ut till min filt som började bli tämligen välfylld.

Med vattenflaska, mobil som laddades och hörlurar i öronen så kom jag på att det var ju bra att dricka när man var i solen men det började faktiskt kännas lite obehagligt varmt så jag gick tillbaka in till köket och tog fram en isglass. Glassen åts medan jag satt på en stol och studerade filten, kudden, boken, alla sladdar, vattenflaskan, skjortan som jag hämtat vid en av mina tidigare vändor och kom på att om jag hämtade en kudde till så kanske jag skulle ligga bekvämare. Åt upp glassen, och gick tillbaka in i huset för att leta upp en lämpligare, alternativt extra kudde. Hittade inget bra alternativ i vardagsrummet men kom på att kuddarna jag har i sovrummet är rätt stora fluffiga och bra. Gick och hämtade en sådan och la även den på filten som började bli tämligen välfylld. La därefter mig själv på filten ännu en gång och efter en del runtflyttande och bökande så kom jag något sånär till ro. Kom efter någon minut på att tvättmaskinen hade påkallat uppmärksamhet när jag varit inne tidigare genom sitt lite odiskreta pipande. Eftersom jag inte var helt tillfredställd med läget på filten så ansåg jag att jag kunde lika gärna gå in och hänga tvätten. Gick därför in ännu en gång, hängde tvätten, och gick sedan tillbaka till filten igen. Det hann väl gå i alla fall kanske upp till en hel minut innan jag kom på att jag var kissnödig nu också! Jaha, bara till att gå in igen.. Väl i badrummet så tittade jag mig i spegeln vilket inte riktigt hör till vanligheterna då jag inte direkt är stomförtjust i speglar. Finns ingen direkt anledning för min ovilja till att spegla mig det bara är så. Men jag blev då påmind om att min lugg är lite för lång så jag passade på att klippa den. Jag var ju ändå redan inomhus och skulle gå tillbaka till filten sen. Efter jag gjort kaffe i alla fall, för vid det här laget var jag lite fikasugen. Sådant får man inte förringa så jag gjorde kaffe och plockade fram några rån som jag la på ett litet fat.

Väl tillbaka till filten, nu försedd med en mugg kaffe och ett fat med smulande rån, så började jag komma till insikt om att mitt solande troligen var tämligen kört för jag gillar helt enkelt inte att sola. Plockade lite med allt ogräs intill filten som växer och frodas otroligt bra där det egentligen fanns en plan för att ha en gräsmatta. Det är ogräset som växer alltså, inte filten, filten började snarare se ut som om den krympt med allt som jag vid det här laget hade lyckats släpa ut och placerat på den. När man rycker ogräs som jag gör blir man rätt jordig om fingrarna och jag hade lyckats samla på mig en skaplig mängd smulor från rånen så jag reste på mig igen och borstade av mig och gick sedan in ännu en gång för att tvätta händerna. Sen gav jag upp och satte mig i soffan under en filt. Det var så otroligt mycket bekvämare och med en mycket behagligare temperatur runtomkring mig så jag somnade till och med. Efter min tupplur gick jag sedan ut och sanerade min ogräsmatta från allt bohag som jag släpat ut och trott skulle underlätta mitt solande.

Min årliga tidigare förträngning har därmed släppt till stor del för i år och jag är tämligen övertygad om att jag inte kommer få för mig att sola den närmaste tiden. Jag kan möjligen få ett återfall någon gång i år men det lär dröja till slutet av sommaren. Dagens soldyrkande bestod därför endast av att jag stod på uteplatsen med solen mot ryggen medan jag skrev till en vän. Det är klart mer jag, men om mina grannar såg mig kan de eventuellt ha undrat över vad jag pysslade med då jag fick luta mig lite emellanåt för att se texten jag skrev på mobilen på grund av blänk ifrån solen.


Överlåter härmed solandet åt de riktiga proffsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar