söndag 6 september 2020

Senilsnöre

 


När man pratar om senilsnöre så tror jag att de flesta tänker på ett snöre som man fäster i skalmen på glasögonen och som sedan gör att man kan ha dem hängande runt halsen. Snöret alltså, glasögonen hänger på bröstet för annars kunde man lika gärna strunta i snöret om man enkelt kunde fästa glasögonen runt halsen. Vid en snabb sökning på nätet så kan jag konstatera att det finns en hel uppsjö av modeller, färger, märken och former på dessa senilsnören. Jag både har och använder mig av glasögon, men jag känner inget direkt behov av att fäste ett snöre i dem. Jag brukar istället gå runt med dem uppe på huvudet. Förutom när jag behöver läsa något då, för då vilar de på näsan. Annars skulle jag nog anse att hårbandet var lite väl överdrivet dyrt. 

För min del så använder jag sladden till mina hörlurar till mobilen som ett senilsnöre. För annars skulle jag förmodligen gå ifrån mobilen även när jag pratar i telefon. Jag brukar nämligen passa på att göra andra saker samtidigt som jag pratar i telefon vilket även oftast innebär en smärre motionsrunda i vårt lilla hus. Och om jag inte på något vis skulle vara fäst i mobilen så skulle den högst troligen ligga kvar i tvättstugan medan jag själv gått iväg till övervåningen. Dock kan jag ibland ha hörlurarna i öronen och ändå tro att jag lagt ifrån mig mobilen. Vid flertalet tillfällen så har jag gett mig iväg på morgonen med musik ljudande i hörlurarna och ändå så börjar jag känna efter i fickorna om jag fått med mig telefonen. 

Häromdagen hade jag hörlurar i öronen, eftersom jag pratade i telefon, och så hade jag glasögonen på näsan, eftersom jag även behövde läsa en sak. Sen lyckades jag med bedriften att dra ur sladden till hörlurarna istället för att ta av mig glasögonen. Jag hade bara läst klart, inte pratat klart. Så chansen att jag hade tagit av mig rätt sak hade förmodligen ökat markant om jag hade haft trådlösa hörlurar istället. De senaste månaderna har jag även börjat besöka ett gym lite då och då och även där har jag insett att det där med senilsnöre kan vara lite knepigt. För jag har inte bara vinkat lite till gymmet och sen gått därifrån utan jag har även försökt mig på att träna lite och då även stundtals fastnat. I utrustningen alltså, med sladden. 

Nu när jag har skrivit att jag uppskattar mina senilsnören väldigt mycket och även anser att de fyller en, för mig viktig funktion, så kommer jag säkert att införskaffa trådlösa hörlurar inom en snar framtid. För att testa i alla fall. För i vissa situationer kan det säkert vara smidigare än senilsnöre. Men om du pratar i telefon med mig och jag plötsligt försvinner så är det för att jag inte använder senilsnöret och har gått ifrån telefonen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar