tisdag 8 mars 2016

Känslor

Reflekterar lite över känslor och undrar lite över hur många som egentligen finns. Förutom att de troligen är tämligen många så finns det olika grader av själva känslorna och räknas de då som flera olika typer av känsloyttringar eller är det en och samma? Efter en snabb sökning kan jag konstatera att känslor klassificeras i tre olika arter, positiva, neutrala och negativa. Den biten kan jag förvisso instämma med, eller till viss grad eftersom det var det där med hur stark en känsla är också. Det finns även grundkänslor och de är mellan 5 - 10 beroende på vem som listar dem. Det påvisar i sin tur hur svårt det är att enas kring känslor. En amerikansk psykolog, Tomkins, listar nio stycken varav två är positiva, en neutral och hela sex stycken är negativa! Känns lite sådär att den negativa listan vidare överskrider den positiva. Undrar lite över hur Mr Tomkins liv ser ut för själv kan jag anse att den positiva torde vara klart längre än den negativa. Den neutrala listan, eller snarare enda känslan som omnämns, kan jag ha lite större förståelse för. Samtidigt kanske det är som så att de negativa affekterna påverkar oss mer och därigenom blir tydligare och mer ihågkomna. När känslor är positiva så accepterar man dem troligen lättare än negativa, men det är otroligt trist att det är så. Själv försöker jag oftast finna fler positiva saker och känslor men jag är inte bättre än att ibland får de negativa övertaget. Och då kan de ta i rejält. Vilket i sig skapar obehagskänslor som också är en negativ känsla. Blir liksom lite av en ond cirkel. Gäller dock att inte fastna där utan att greppa minsta lilla halmstrå som passerar med ett litet uns av positiva känslor. Igår kväll erfor jag under en tid en stor mängd negativa känslor. En så stor mängd så att jag knappt visste var jag skulle ta vägen. Jag kände snudd på som om jag skulle gå sönder av bland annat besvikelse och frustration men mitt i allt detta så fann jag några positiva känslor och det värsta rann av mig. Inte helt, men allt negativt kändes inte övermäktigt längre i alla fall. Ska nu ge mig ut på jakt efter fler positiva influenser under dagen idag för gårdagskvällen tog fram lite väl många negativa känslor. Behöver därför fortfarande balansera om lite i känsloregistret. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar